Lijst Home‎ > ‎

De parkiet, de zeemeermin en de slak - Annemarie van Haeringen

Geplaatst 15 apr. 2015 03:43 door susan *   [ 15 apr. 2015 03:50 bijgewerkt ]

Het is tegenwoordig een goede gewoonte om bij een bijzondere museale tentoonstelling een prentenboek uit te geven. Vaak worden hiervoor de beste prentenboekmakers gevraagd en daarin blijft het Stedelijk Museum in Amsterdam niet achter. Ter gelegenheid van de tentoonstelling De oase van Matisse maakte Annemarie van Hearingen (vorig jaar nog bekroond voor haar kunstprentenboek Coco of het kleine zwarte jurkje) een nieuw prentenboek: De parkiet, de zeemeermin en de slak.
Van Haeringen introduceert Matisse als een schilder met de zon in zijn buik´die kan schilderen´als een wilde´. Maar op een dag wordt Matisse ziek en hij moet naar het ziekenhuis. Daar ligt hij in een spierwitte kamer:´Hier is geen enkele kleur, het lijkt wel of ik dood ben´ zegt Matisse en hij roept om zijn kwasten en zijn verf. Maar het schilderen wil niet lukken, een grote hechting in zijn buik belemmert hem. Dan valt zijn oog op een schaar. Hij knipt een zwaluw uit een broodzak en prikt die op de muur. Zo ontdekt Matisse dat hij ook met een schaar en gekleurd papier kan tekenen en schilderen. Met hulp van zijn assistente, die als een acrobaat de meest halsbrekende toeren uithaalt, worden de muren met kleurige knipsels beplakt. Zo schept Matisse zijn eigen tuin,´zijn oase´.

Van Hearingen brengt in haar boek de kleurige wereld van Matisse tot leven. We zien het zonnige geel uit de buik van de kunstenaar en we zien het kleurige rode atelier waar Matisse met verve aan het werk is. Maar de kleuren verdwijnen grotendeels als Matisse ziek wordt en worden vervangen door wit. Alleen het groen van een kronkelende plant dringt zich op, als een voorbode van de vormen die gaan komen.
Vervolgens zien we Matisse in de witte ziekenhuiskamer waarin hij steeds meer kleur brengt. Hij begint bescheiden met open gordijnen, een rode bloem en wat schilderwerk op de lakens. Het overweldigende wit wordt echter steeds meer naar de achtergrond gedrongen om plaats te maken voor de kleurrijke vormen van de kunstenaar.
Eenmaal thuis geeft Matisse zittend in een rolstoel instructies aan zijn assistente die de knipsels op de muren plakt. Zo ontstaat langzaam maar zeker het bekende schilderij La perruche et la sirène.
Ten slotte blijft er één knipsel over:´Dat is de slak. Die moet weg. Want eigenlijk ben ik zelf de slak en mijn bed is mijn slakkenhuis. Hier heb ik alles´ en we zien Matisse opgaan in zijn slakkenhuis.

Het prentenboek sluit goed aan bij de tentoonstelling, maar kan ook los daarvan gelezen en bekeken kan worden. De ontstaansgeschiedenis van het schilderij is een toegankelijk verhaal.
De parkiet, de zeemeermin en de slak is een geslaagd prentenboek, een ode aan het werk van Matisse en een echte Van Hearingen.

De parkiet, de zeemeermin en de slak
Annemarie van Haeringen


Leopold/Stedelijk Museum Amsterdam, 2015     € 14,99