Lijst Home‎ > ‎

Beste Bregje Boentjes

Geplaatst 23 jun. 2011 01:54 door susan *   [ 14 jun. 2012 05:43 bijgewerkt ]
Eerder deze week besprak ik het prentenboek Juffrouw Van Zanten en de zeven rovers dat geschreven is door Mathilde Stein. Stein heeft nóg een prentenboek uitgebracht: Beste Bregje Boentjes. Dit boek is heel anders van toon, het is een ´briefroman,´ en de illustraties van Chuck Groenink hebben een andere kwaliteit en uitstraling dan het werk van Dorine de Vos.

Op de eerste pagina maken we kennis met Bregje, ze staat wat verloren in een halletje, met een plooirokje aan, een vestje, een dichtgeknoopte blouche en de schouders wat opgetrokken, ze maakt geen gelukkige indruk. Dat begrijpt de lezer maar al te goed als ze lezen wat Bregjes moeder haar allemaal toeroept: ´Brèèègje! (…) Ben je nou verdorie nóg niet weg? Schiet toch eens op! En wel je jas aandoen, en de boodschappentas niet vergeten, en niet met vreemde mannen praten, en…´
Maar Bregje hoort het maar half, want op de deurmat ligt een brief met haar naam erop. Wie stuurt háár nu een brief? Ze pakt hem op en fantaseert wat er in zou kunnen staan: een uitnodiging van Signore Batisto Giovanni Prospero Carlotti om bij het circus te komen misschien, of is er zojuist een vreselijk fout ontdekt en is haar echte moeder de koningin? Wellicht is het een van drukletters aan elkaar geplakte brief van de geheime dienst die hebben gezien hoe goed Bregje zich onzichtbaar kan maken. Het is ook mogelijk dat er ´Darling Bregje´ boven de brief staat en Mel Glitzstein, de wereldberoemde regisseur, haar perse wil hebben voor een hoofdrol in zijn nieuwste film.
Wat er in de brief staat komt de lezer niet te weten, want voor ze hem opent stapt ze ´met lichtjes in haar ogen´ de wijde wereld in, een onbekende toekomst tegemoet.

Mathilde Stein heeft zich uitgeleefd in al deze verschillende brieven die vol zitten met kleine grapjes: mag de hartstochtelijke sjeik Abu Dhabi Bregje komen halen op zijn vliegende tapijt? De koningin komt natuurlijk langs in haar gouden koets, en de erfenis die Bregje per brief ontvangt is drie giljoen zeven miljard vierhonderdachtendertig miljoen dollar en dan zijn de Preston-Jones-snoepfabrieken zelf uiteraard niet meegerekend.

Niet alleen Stein leeft zich uit, illustrator Chuck Groenink doet dat ook. Met de eerste illustratie geeft hij zijn visitekaartje af: de lezer ziet de lange wat tuttige Bregje met een prachtige gezichtuitdrukking kijken naar dat veelbelovende voorwerp op de deurmat. Naast Bregje kan de lezer ook de andere kant van de deur zien, een rustige Amsterdamse straat met bomen badend in warm licht.
Vervolgens leeft Groenink zich uit in al die verschillende mogelijkheden die de fantasie van Bregje heeft opgeroepen: we zien haar zwieren aan een trapeze in het circus, verlegen op de kussens zitten bij de sjeik, in een lange regenjas met pittige rode laarsjes eronder een voorbijganger besluipen en wegrennend voor een mummie op de filmset.
Het kleurgebruik van Groenink is warm en de lay-out oogt rustig ondanks de vele, vaak grappige details die hij in zijn illustraties verwerkt. Zo zien we tussen de portretten aan de koninklijke muur iemand die wel erg lijkt op prins Bernard en op de muren in de stad zien we de aankondigingen van Bregjes prestaties in het circus en de film.
In deze illustraties zijn de brieven geplaatst die ook een passende lay-out hebben variërend van koninklijk briefpapier tot een vlekkerig velletje.

Beste Bregje Boentjes is een heerlijke ode aan de fantasie die prachtig is uitgewerkt in woord en beeld.

Beste Bregje Boentjes
Mathilde Stein (tekst) en Chuck Groenink (ill)
 
Lemniscaat, 2011     € 14,95