Lijst Home‎ > ‎

Geronimo Stilton(4)- Wat verklaart het succes?

Geplaatst 28 jun. 2012 02:33 door susan *   [ 29 jun. 2012 06:21 bijgewerkt ]
In dit laatste deel van de serie staat de vraag centraal waarom zoveel kinderen de stiltonboeken graag lezen en waarom volwassenen bereid zijn de boeken voor de kinderen te kopen. De cijfers rond de verkoop zijn spectaculair: in 2011 werden er wereldwijd 45 miljoen boeken verkocht, ze werden in 35 talen vertaald en zijn verkrijgbaar in 105 landen. Ook de Nederlandse Kinderjury loopt warm voor Geronimo Stilton, drie jaar op rij werd een boek uit de Fantasiareeks als beste boek gekozen.
Een uitgekiende marketing heeft bijgedragen aan het succes. Na lancering van de televisieserie (Nickelodeon, 2009) bijvoorbeeld neemt de verkoop van boeken aanmerkelijk toe. Ook de website van Geronimo Stilton draagt bij aan de populariteit. Op de site is informatie te vinden, er kunnen boeken en hebbedingetjes gekocht worden en er kan ge-e-maild worden met de leden van de familie Stilton.
Het succes van Geronimo Stilton kan niet alleen worden toegeschreven aan de marketing, de boeken spreken veel kinderen echt aan. Kinderen houden van spannende avonturen, het liefst gemengd met humor. Waar volwassenen zich kunnen ergeren aan cliché´s en stereotypen zijn kinderen op dat vlak minder kritisch. Dat is logisch, want ze hebben over het algemeen nog niet genoeg leeservaring om dit te herkennen en zich eraan te ergeren. Cliché´s en stereotypen zijn niet voor niets aantrekkelijk, ze worden pas na een tijdje vervelend. Tot slot biedt het lezen van een serieboek een aantrekkelijke veiligheid; je kunt er op rekenen dat het boek niet veel zal afwijken van een eerder gelezen boek waaraan je plezier hebt beleefd.
Het uiterlijk van de boeken is een belangrijk element in de waardering, dat blijkt onder andere uit het juryrapport van de Kinderjury (2012) ´De Senaat vindt Fantasia VI in de eerste plaats een heel mooi boek. Met glimmende letters op de kaft en heel veel tekeningen, kaarten en testjes aan de binnenkant, valt er van alles te zien en te beleven´.

De mix van goede marketing, aantrekkelijke vormgeving, een makkelijk ontspannend lekker verhaal en mond-tot-mond reclame verklaart voor een groot deel het succes bij de kinderen. Maar wat maakt dat volwassenen bereid zijn de boeken ook massaal te kopen? Een belangrijke rol hierin spelen de leesbevorderaars. Velen reageren enthousiast op de stiltonboeken, omdat ze ´de kinderen aan het lezen krijgen´. Deze fiat van de leesbevorderaars heeft de drempel verlaagd om de boeken ook massaal de scholen binnen te halen, al dan niet vergezelt met een als Stilton verklede acteur. Dit roept een aantal vragen op, bijvoorbeeld of de leesbevorderingstaak wel kan worden overgelaten aan een triviale muis. Een andere vraag is of de stiltonboeken voor dyslectische kinderen wel zo´n uitkomst zijn. De aantrekkelijke vormgeving maakt de tekstopbouw immers niet beter. Weliswaar hebben dyslectische kinderen steun aan de vele illustraties om het verloop van het verhaal te kunnen begrijpen, maar compenseert dit de lange zinnen met ingewikkelde constructies en povere stijlfiguren voldoende? En hoeveel dyslectische kinderen hebben last van de afwijkende typografie? Je kunt je dan ook afvragen of leesbevorderaars genoegen moeten nemen met ´als het kind maar leest´. 

Bij het schrijven van dit blog heb ik gebruik gemaakt van de scriptie van Yannick Hindrycks Receptieonderzoek naar Geronimo Stilton (Hogeschool-Universiteit Brussel, 2011; promotor Jan van Coillie)