Lijst Home‎ > ‎

Hoe Paul de poot van Piet brak

Geplaatst 1 aug. 2011 03:41 door susan *
Hoe Paul de poot van Piet
brak krijgt de Leespluim van de maand augustus 2011.

Het verhaal gaat over Paul die dol is op skaten, of eigenlijk skateboarden zoals we op de illustraties kunnen zien. Al vroeg gaat hij op pad en ziet op het strand vogels, scholeksters.
Paul schept op over zijn prestaties tegen de vogels: ´kijk dan: met mijn handen in mijn zakken´. En dan gaat het mis. Paul botst boven op een scholekster en het ziet er niet goed uit. Paul neemt de scholekster mee naar huis en constateert dat de poot gebroken is. Hij verzorgt de vogel en ze stellen zich aan elkaar voor, de scholekster heet Piet.
Paul verzorgt Piet goed: hij legt hem in bed en geeft hem limonade, hij neemt Piet mee naar buiten en al snel is de poot weer genezen.
Piet is erg blij weer beter te zijn, ´nu gaan we plezier maken´ en dat gaat Paul en Piet goed af: Piet rent mee met Paul op het skateboard, Piet wil graag zwemmen met Paul ´ik ben toch een watervogel´ en het is duidelijk dat de gebroken poot goed genezen is.
Paul vraagt aan Piet of ze nu vrienden zijn ´ik heb toch je poot gebroken?´ ´Jawel´, antwoordt Piet, maar dat ging toch per ongeluk´. ´Dat is waar´. ´Nou dan´.

Het prentenboek heeft een nawoord waarin duidelijk wordt dat de makers van het verhaal geïnspireerd werden door Jan Wolkers die tijdens zijn verblijf op Rottumerplaat (1971) een scholekster met een gebroken pootje verzorgde en daar ook een foto van maakte.

De illustraties van Marion de Man hebben een aantal aantrekkelijke kanten. Paul is prachtig getekend, hij oogt sympathiek en ziet er uit als een echte skateboarder: capuchon over het hoofd en het skateboard onder de arm of onder de voeten. De scholekster is ook prachtig getekend, maar is alleen veel te groot, even groot als Paul.
De illustraties draaien vooral om Paul en Piet, de achtergronden zijn rustig. Met kleurige muzieknoten, of grote stippen benadrukt de illustratrice bijna ongemerkt de sfeer.
De illustraties zijn ondersteunend aan de tekst, we zien wat wordt beschreven en dat is wonderlijk genoeg: een reuzenscholekster die als een forse kleuter wordt rondgedragen, een scholekster in bed en Paul en Piet die bokspringen op het strand.

Het prentenboek barst uit zijn voegen van de onwaarschijnlijkheden: in de tekst is er sprake van skaten, maar we zien iemand die skateboardt, de scholekster is idioot groot, hij zegt dat hij een watervogel is en gaat in zee zwemmen, maar scholeksters zijn geen watervogels, Paul kan skateboarden op het strand en heeft blijkbaar geen last van zand tussen de wielen, de scholekster heeft heel wat praatjes als zijn poot net gebroken is en ik wil een scholekster wel eens zien drinken met een rietje uit een glas.

In een prentenboek voor peuters en kleuters mogen best een aantal onwaarschijnlijkheden voorkomen, niemand zal zich storen aan een pratende scholekster en ik kan ook wel leven met de praatjes die de scholekster heeft als hij zojuist zijn poot heeft gebroken, maar waarom moet die scholekster zo onrealistisch groot zijn, en waarom wordt skateboarden niet gewoon skateboarden genoemd, en waarom in de tekst schrijven dat een scholekster eigenlijk niet in bed hoort om dan vervolgens te schrijven dat hij limonade uit een glas kan drinken? Schrijver en illustratrices maken rare keuzes waarin waarheid en fictie zo vermengd worden dat een kleuter daarvan in verwarring raakt. Daarmee raakt de sympathieke boodschap in het prentenboek verward in een ingewikkeld web van waar-en onwaarheden.
Wat het nawoord toevoegt aan het geheel is mij een raadsel. Het zal kleuters niet kunnen schelen wie Jan Wolkers was en dat hij ooit een scholekster heeft geholpen. De inspiratiebron tot het verhaal krijgt onevenredig veel aandacht, er is zelfs een sticker op het boek geplakt ´over de scholekster van Jan Wolkers´, voor wie is die boodschap bedoeld?

Na het voorlezen van dit prentenboek heeft de voorlezer heel wat uit te leggen. Hopelijk pikt de kleuter wel de boodschap op dat een ongelukje kan gebeuren en zelfs tot een leuke vriendschap kan leiden.

Hoe Paul (per ongeluk) de poot van Piet brak
Marion de Man (ill) en Jonathan van het Reve (tekst)
 
Pimento, 2011     € 13, 95