Lijst Home‎ > ‎

Liebermann- De zee van meneer Max - Koos Meinderts & Annette Fienieg

Geplaatst 30 mrt. 2018 04:01 door susan *   [ 30 mrt. 2018 04:10 bijgewerkt ]

De zee van meneer Max is alweer het negentiende kunstprentenboek dat wordt uitgegeven door het Gemeentemuseum Den Haag in samenwerking met uitgeverij Leopold. Deze keer draait het verhaal om de Duitse impressionist Max Liebermann, waarvan in het Haagse museum tot 24 juni 2018 een groot aantal schilderijen te zien is.
    Liebermann (1847-1935) had in het begin van zijn carrière grote belangstelling voor sociale onderwerpen. Hij maakte realistische schilderijen van de mensen die hij zag. Dat kon in zijn tijd op flinke kritiek rekenen, het werd alom gezien als een ongebruikelijk en raar onderwerp. 
    Tussen 1870 en 1914 bezocht Liebermann in de zomer zijn vriend en collega Jozef Israëls. De weerslag van zijn bezoeken aan Nederland zijn terug te zien in een aantal schilderijen. Zo schilderde hij onder andere het papegaaienlaantje in Artis, de weesmeisjes van het Amsterdamse Burgerweeshuis en strandtaferelen. Koos Meinderts en Annette Fienieg brengen in hun prentenboek zo’n zomerse vakantie tot leven.

Koos Meinderts introduceert de schilder als volgt: ‘Meneer Max houdt van wandelen. Niet om ergens te komen, maar om ergens te zijn en goed om zich heen te kijken.
Zo nu en dan blijft hij staan en haalt hij zijn schetsboek tevoorschijn om te tekenen wat hij ziet. Meneer Max ziet veel.’
    Zo ziet hij bijvoorbeeld de meisjes van het Burgerweeshuis die in groepjes verspreid op de binnenplaats zitten te handwerken. Een meisje komt naar hem toe, het is Martha. Meneer Max vraagt aan de directrice van het weeshuis of hij een portret van Martha mag schilderen. Zij vindt het een rare vraag; waarom schildert meneer Max geen portret van een mooi meisje van stand? Toch geeft ze haar toestemming. Martha poseert en als dank neemt meneer Max haar en nog een aantal andere meisjes mee naar het strand. Daar ziet Martha voor het eerst de zee. Meneer Max heeft niet veel interesse voor het water, hij kijkt vooral naar de mensen en pakt al snel zijn schetsboek.


Het verhaal is simpel, maar goed en onderhoudend geschreven. De ster van het prentenboek is echter Annette Fienieg die zich duidelijk laat inspireren door Liebermanns werk. Dat is onder andere te zien in haar manier van schilderen en de keuze van het materiaal. Deze keer geen achtergrondkleuren in aquarel, maar gekleurde vlakken waarin de penseelstreken nog te zien zijn. In de kleding en de achtergronden wordt met, soms grove, penseelstreken nuance aangebracht, wat een prachtig ademend geheel oplevert. Deze techniek is duidelijk een hommage aan Liebermans werk en heel mooi uitgewerkt.
De mensen zet Fienieg raak en realistisch neer, met duidelijk zichtbare roodbruine contouren. Ook geeft Fienieg haar interpretatie van Liebermanns schetsen en ook die zijn prachtig. Met stevige lijnen en snelle inkleuringen wordt weergegeven waar meneer Max zijn oog op heeft laten vallen: een visser, een meisje dat een schelp opraapt of een hondje. Opnieuw zijn de gezichtsuitdrukkingen weer knap weergegeven. 

Liebermann- De zee van meneer Max is een geslaagd kunstprentenboek dat de schoonheid van zowel het werk van Max Liebermann als dat van Annette Fienieg laat zien. Koos Meinderts vertelt in mooie heldere zinnen het eenvoudige verhaal, maar de illustraties van Fienieg hebben de hoofdrol. Een mooi deel weer in deze geweldige serie kunstprentenboeken.

Liebermann - De zee van meneer Max
Annette Fienieg & Koos Meinderts

Leopold/Gemeentemuseum Den Haag, 2018     € 14,99