Zomeropruiming 1: recensies van boeken die in de zomermaanden verschenen

Geplaatst 11 sep. 2017 05:33 door susan *   [ 14 jan. 2018 14:57 bijgewerkt ]

Na de zomervakantie komen er altijd veel nieuwe boeken tegelijk bij kinderboekenpraatjes binnen. Daardoor schieten de recensies van de boeken die in de zomer verschenen er snel bij in.
Daarom een primeur: zomeropruiming!
Vandaag en woensdag korte recensies over boeken die in de zomer uitkwamen.

In de peuterboekenserie
 Van wie is... verscheen deze zomer een prachtig nieuw deel: Van wie is die staart? Het stevig uitgevoerde boekje volgt het vaste seriestramien waarbij de peuter moet bedenken wat bij elkaar hoort; in dit geval welke staart bij welk dier. Er is altijd de keuze uit vier mogelijkheden. Bij het omslaan van de bladzijde is de eigenaar van de staart te zien.
Dit deel is geïllustreerd door Martijn van der Linden. Hij heeft een origineel boek gemaakt met verrassende staarten en vooral verrassende afbeeldingen van de dieren waar de staart bij hoort. De dieren doen namelijk vreemde dingen: pinguïn fietst, giraf wacht bij de bushalte, maki neemt een selfie en de jaguar kiest een vakantiehoed uit. Op de laatste bladzijde komen de verhaallijnen bij elkaar. Overigens laten de illustraties veel ruimte om zelf het verhaal aan te vullen.
Van der Linden tekent de dieren levensecht, ook als ze dingen doen die we ze nooit eerder zagen doen.
Van wie is die staart?
Joukje Akveld en Martijn van der Linden
Gottmer, 2017     €8,99

Schrijfster Julia Donaldson en illustratrice Helen Oxenbury zijn bekende prentenboekenmakers. Donaldson is onder andere bekend van De Gruffalo en Oxenbury illustreerde de klassiekers Wij gaan op berenjacht en Alice in Wonderland. Samen maakten ze een nieuw boek: De Grote Grijpmedan
In het hol van konijn schuilt de Grote Grijpmedan die van zichzelf zegt dat hij griezelig is, kan bijten of je in de pan kan hakken. Verschillende dieren proberen het monster te verjagen, maar allemaal druipen ze weer angstig af. Niemand durft het hol binnen te gaan. Tot mama Kikker ten tonele verschijnt, zij is niet bang voor de Grote Grijpmedan.
Donaldson schreef een klassiek repeteerverhaal dat zijn charme ontleent aan de speelse tekst die uitstekend is vertaald door Bette Westera. De voorlezer wordt uitgedaagd alles uit de kast te halen. De illustraties zijn zoals we ze verwachten van Oxenbury: realistisch, warm en prachtig van kleur. De Grote Grijpmedan is geen grensverleggend prentenboek, maar laat zien dat een beproefd recept dat goed wordt uitgevoerd nooit verveeld.
De Grote Grijpmedan
Julia Donaldson (tekst, vertaald door Bette Westera) en Helen Oxenbury (illustraties)

Gottmer, 2017     € 13,99

Rob van Olm, schrijver en journalist, vertelt het verhaal van kaboutergeneraal Bom. De generaal, geroemd om zijn heldendaden bij de slag om de drie keien, besluit mensenkind Thomas te helpen die door twee klasgenoten wordt gepest. De oude krijgsmakkers van de generaal laten het afweten, maar een groepje kaboutervrouwen wil wel met hem ten strijde trekken. Dat wordt een heel nieuwe ervaring voor de generaal die te maken krijgt met een psycholoog, een kruidenvrouw en een specialist in de Japanse vechtsport.
Het verhaal beschrijft de avontuurlijke reis naar de school van Thomas en vervolgens hoe de groep kabouters met de pestkoppen afrekent. De generaal is de verteller en zijn stoere vertelstem brengt de nodige humor met zich mee. Hij heeft heel wat te stellen met de dames die zijn leger vormen en de dieren die zich met de strijd bemoeien. Niet alle grappen zullen door negenjarigen begrepen worden, maar er zijn gelukkig genoeg leuke kindergrappen om dit boek onder de kinderboeken te kunnen scharen.
Het blijft altijd moeilijk om in verhalen over pesten tot een geloofwaardig slot te komen. Ook in dit boek wringt dat een beetje. Een sterke actie van Thomas en een afgang voor de pesters is genoeg om het pestprobleem voor altijd op te lossen. In het echte leven gaat dat over het algemeen niet zo makkelijk
Bastiaan Bom is een grappig verhaal over een kleine generaal met een groot plan.
Bastiaan Bom
Rob van Olm (tekst) en Emanuel Wiemans (illustraties)
Rubinstein, 2017     € 14,95

Rose Stories is een uitgeverij die meer culturele diversiteit in de jeugdliteratuur wil brengen. Een van de uitgangspunten is dat verhalen kunnen verbinden. Ook Astrid Sy, die als historicus verbonden is aan onder ander Yad Vashem en de Anne Frank Stichting is ervan overtuigd dat het delen van persoonlijke verhalen tot herkenning leidt. Niet zozeer omdat er overeenkomsten in de gebeurtenissen zijn, maar vooral omdat er onderliggende emoties, zoals verdriet, miskenning, boosheid en angst voor uitsluiting gedeeld worden. Sy gebruikt dit gegeven als kapstok voor haar boek De brieven van Mia
Hoofdpersoon is de elfjarige Laila. Ze is gevlucht uit Syrië en woont in een asielzoekerscentrum. Door een schoolopdracht komt ze in contact met de 94 jarige meneer Cohen. Op zijn zolder vindt ze brieven van zijn jeugdliefde Mia die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog uit het oog verloor. Laila wil weten wat er met haar gebeurd is.
Het verhaal heeft veel aspecten. Als eerste is er de spannende zoektocht naar Mia en de vraag hoe het haar in de oorlog vergaan is. Het is Spoorloos op zijn best. Als tweede speelt de relatie tussen Laila en meneer Cohen een belangrijke rol. Ze delen meer dan ze van te voren dachten. Bij beiden maken de brieven van Mia veel los. Zowel meneer Cohen als Laila hebben herinneringen weggestopt, ook mooie herinneringen. De gesprekken met elkaar en de zoektocht naar Mia brengt veel naar boven.
Sy is een fijne verteller en het boek leest makkelijk weg. Het verhaal is echter niet helemaal in balans. Naast indringende mooie en confronterende passages die op waarheid berusten, bijvoorbeeld de kort beschrijving van meneer Cohen wat er met de Joden gebeurde als ze in Auschwitz aankwamen, zijn er ook ongeloofwaardige aannamen. Zo is Laila, die pas negen maanden in Nederland is, al in staat de gedateerde brieven van Mia te lezen en te begrijpen. Ook de zoektocht naar Mia hangt van toevalligheden aan elkaar.
Het boek heeft een happy end; volgens de schrijfster moet je er namelijk rekening mee houden ‘wat een kinderbrein aan ellende kan verdragen.’
De brieven van Mia
Astrid Sy